På en plats som Steneby arbetar människor med mestadels med händer och ögon. Flora Könemann arbetar med öronen.
– Det är som att lära sig ett nytt språk. En blir lätt trött, inte från arbetet med händerna utan på att fokusera hörseln. Ett djupt lyssnande.

Flora Könemann är ljudkonstnär från Berlin som kommer arbeta i vävsalen under Stenebyskolans textilinriktning.

Det är inte första gången som hon är här. 2010 hade Akademi Valand en kurs under namnet Experimental Pop. Under denna kursen var 1 vecka lagd under HDK vid Stenebys Metallgestaltningsverkstad. Här skulle det skapas instrument av metall. Flora skapade en xylofon av skräp som lät hemskt.

– Det var en bra upplevelse, säger Flora. Absurt; också för att Steneby var tomt och tyst i relation till Göteborg. Plus det var sommar så inga studenter var här.

De senaste 4 åren har Flora Könemann arbetat med att ljudsätta garn, Alltså sätta förstärkare vid varje spänt snöre som plockar upp det mest egensinniga och hemliga ljud. Steget efter blev att lära sig att väva. Under 2018 gick hon en fristående kurs i vävning på HDK i Göteborg.

I sitt projekt kommer hon fokusera på hantverket kring vävning, och från det känna in materialet, söka, zooma in och sen förstärka.

– Microskopiskt studera detaljer och plocka ut ljud. Att ta ut ljudkvaliteer, alltså inte ett kaos av ljud.

Vävning och ljud – Microtonal Weaving – är det Flora Könemann ska arbeta med under sin vistelse som Steneby Artist in Residence under april-maj 2019.