Steneby har förenat händer och material i snart hundra år och är i dag ett kreativt centrum för utbildningar inom konst, design och hantverk. Hit söker sig människor från hela världen för att påbörja sin utbildningsresa, utbilda sig till ett yrke och fördjupa sin kunskap i material och processer. Men också för att ta del av en nyfiken, kunskapsorienterad och i många avseenden helt unik studiemiljö.
Som värd åt Stenebyskolan och Göteborgs universitet erbjuds här utbildningar på olika nivåer med fokus på praktiskt lärande. Utbildningarna är till stor del formade kring de fullt utrustade verkstäderna, som är Stenebys hjärta och som ger studenterna mycket bra förutsättningar att arbeta i trä, metall och textil.
På Steneby finns en lång tradition av att utveckla hantverket till en profession. En tradition som har sitt ursprung i det faktum att samtliga utbildningar, projekt och program bottnar i en och samma grundidé: Att utifrån kunskap och kreativitet bidra till personlig utveckling och därigenom konkret samhällsnytta.
Med högkvalitativa utbildningar, en levande konsthall, nischat bibliotek, stöd för egenföretagare samt arrangemang för samtal och möten ger Steneby energi till den stora potential som finns i denna del av Sverige – ett område som ligger mitt i Skandinavien men ändå lite avsides, i en sagolik miljö där naturen är ett hantverk i sig.
Vår historia
Hantverksutbildningen vid Steneby är förankrad i återuppväckandet av det svenska hantverket under tidigt 1900-tal då en återgång till traditionell kunskap och teknik inom hantverksutbildningen lanserades av Carl Malmsten på Nääs – ett internationellt känt centrum för utvecklingen av synen på svensk slöjd i lärarutbildningen.
Erland Borglund, som gick på Nääs på 1920-talet, började samarbeta med Malmsten och utvecklade kurser i träslöjd för tonårspojkar i Dals Långed. Steneby Hemslöjdsföreningen bildades 1929 och blev en viktig samlingspunkt för bevarandet av den lokala hantverkskunskapen, särskilt halmslöjd som varit en viktig stugindustri i Dalsland sedan 1860-talets hungersnöd och massutvandring. Hantverksutbildningen sågs som ett viktigt motgift mot de sociala problem som förknippades med den stora depressionen på 1930-talet. Snart ställdes hantverk från Dals Långed ut på internationella utställningar i Stockholm och London.
1934 grundades en skola med Borglund som rektor och den första moderna byggnaden på campus, ett studenthem i funktionalistisk stil och en cafeteria, öppnande 1938. Vid andra världskrigets intåg erbjöd skolan kurser i vävning, halmslöjd, snickeri, träsnideri, svarvning, måleri, bokbinderi, smide, keramik, skrädderi, byggnadskonstruktion och inredning.
Efter andra världskriget integrerades skolan i det svenska statliga utbildningssystemet och nya byggnader tillkom under hela 1960-talet. 1991 startade Stenebyskolan som en stiftelse och har utvecklat en inriktning mot konstförberedande utbildning och yrkesutbildning.
Spinoff-effekter i Dals Långed
Sedan början av 2000-talet har Dals Långed erbjudit utbildning på högskolenivå inom metallgestaltning, möbeldesign och textil – med examen certifierade av Göteborgs universitet. Detta har lett till investeringar vid skolan, bland annat byggandet av vår toppmoderna smedja och digitala tekniker i träverkstäderna och utbyggnaden av textilverkstäderna. Skolan har genom åren successivt blivit mer integrerad med Konstnärliga fakulteten på Göteborgs universitet och har ett nära samarbete kring kunskapsdelning och utbildningsmöjligheter.
Efter en trend mot socioekonomisk nedgång i Dalsland under slutet av 1900-talet visar kulturhuset Not Quite och den nyligen etablerade ateljén och samarbetsplatsen Studio Växt att våra högskoleutbildningar har spinoff-effekter som gynnar lokalsamhället och dess ekonomi. Under det tjugoförsta århundradet har vi förnyat vårt engagemang i Borglunds mission att bedriva hantverk och formgivning som en samhällsviktig verksamhet som kan gynna vår omgivning, både lokalt och internationellt.