(english below)

Välkomna till utställningen RIS & RÅG! som blickar in i betydelsen av halmhantverk i både Japan och Sverige och hur det är sammanflätat med det dagliga livet, från redskap i köket till religiösa ritualer och högtider. Halmen, biprodukten av det lokalt odlade spannmålet, har varit grunden för utformning av väsentliga folkverktyg och praktiker.

Elis Ottosson grävt i arkiven på Halmen Hus och under resor till Japan fördjupat sig i rishalmslöjd. I samtal med hantverksgruppen Straw Craft Club Tokyo utvecklades iden att låta halmhantverk från Japan och Sverige mötas i form av en utställning och att sida vid sida visas upp- med sina likheter och olikheter. Vilken roll har halmen spelat i livet för det japanska och det svenska folket? Och hur ser den ut idag? Vad kan former och funktioner berätta om? Resultatet får vi ta del av i Steneby Konsthall som fylls med en blandning av halmobjekt som speglar materialets praktiska och kulturella betydelse inom både japanska och svenska traditioner.

Elis Ottosson är textilkonstnär, snöringenjör och allmän fibernörd. Elis’ arbeten rör sig i slöjdbaserad materialutforskningar genom lokala växtmaterial.

Workshop

Nawanai – lär dig att göra rep i rishalm

Lördag den 7e september i Steneby Konsthall kl 10:30-12:00

Utställningen görs i samarbete med konst- och slöjdkonsulenterna på Västra Götalandsregionens kulturförvaltning och Halmens Hus i Bengtsfors

 

 

English

Welcome to the exhibition ”RICE & RYE!” This exhibition delves into the significance of straw craftsmanship in both Japan and Sweden and how it is intertwined with daily life, from kitchen utensils to religious rituals and festivals. Straw, the byproduct of locally grown grains, has been the foundation for the creation of essential folk tools and practices.

Elis Ottosson has explored the archives at the Halmen Hus and, during trips to Japan, deeply engaged in rice straw craft. In discussions with the craft group Straw Craft Club Tokyo, the idea developed to bring together straw craftsmanship from Japan and Sweden in the form of an exhibition, showcasing them side by side—highlighting both their similarities and differences. What role has straw played in the lives of the Japanese and Swedish people? And what does it look like today? What stories can the forms and functions tell us? The results can be seen at Steneby Konsthall, which will be filled with a mix of straw objects reflecting the material’s practical and cultural significance in both Japanese and Swedish traditions.

Elis Ottosson is a textile artist, rope engineer, and general fiber enthusiast. Elis’ work revolves around craft-based material explorations using local plant materials.

Workshop

“Nawanai – Learn to Make Rope with Rice Straw”

Saturday, September 7th, at Steneby Konsthall, 10:30 AM – 12:00 PM.

 

The exhibition is made in collaboration with the art and craft consultants at the Culture Administration of the Västra Götaland Region and Halmens Hus in Bengtsfors